
شرکت معروف والت دیزنی (The Walt Disney Company) بهساخت آثار انیمیشنی و سینماییِ خاطرهانگیز شهره است و البته عادتی قدیمی که پیامهای پنهانی در لابهلای فریمهای فیلمها و انیمیشنهای خود جای دهد که در اکثر مواقع از چشم تماشاچی دور میمانند، اما تنها برای مدتی و خورههای دنیای سینما و در اینجا انیمیشنبینهای حرفهای و چشمعقابی، زیروبم هر فریم و هر کادربندی را درمیآورند.
از سال ۱۹۳۷ و از زمان پخش انیمیشن معروف Snow White and the Seven Dwarfs (سفیدبرفی و هفت کوتوله) که در زمان خود شاهکاری بود، هم برای دنیای کودکان و هم برای سلایق بزرگسالانه، شرکت والت دیزنی داستانگویی فانتزی آثار خود را که معمولاً منبعی کلاسیک داشتند و برخی از آنها در زمرهٔ پیچیدهترین، هیجانانگیزترین و هوشمندانهترین داستانهای سینمایی روایتشده قرار میگیرند، آغاز کرد. بهسختی میتوان شخصی را پیدا کرد که ادعا کند حتی یک فیلم از دنیای سینمایی والت دیزنی تماشا نکرده یا تماشا کرده و لذت نبرده باشد. درواقع چتر دنیای سینمایی دیزنی آنقدر بزرگ است که هر سلیقهای را زیر سایهٔ خود قرار بدهد.
اما هدف شرکتی بهبزرگی والت دیزنی که نمیتوان ادعا کرد، ادعای ایدهسازی ندارد، تنها برای لذت بردن صرف تماشاچی است یا اهداف خاص دیگری نیز در سر دارد؟ آیا پیامهای زیرآستانهای (سفارشیشده برای ضمیر نیمهناخودآگاه و ناخودآگاه) در کار نیست که راهِ خواستههای دیزنی را بهذهن کودکان باز کند یا بهتر بگوییم، کرده باشد؟ در این رابطه کسی است که بههالیوود و فرزندان خلف و ناخلف آن شکی نداشته باشد؟ هیچچیز بیدلیل در جای خود قرار ندارد یا قرار داده نشده است! شخص نگارنده این مطلب، این شک (در اینجا منظور شرکت والت دیزنی است) را دارد و شما عزیزان را نمیدانم. درهرصورت، زیر ذرهبین بردن چنین موضوعاتی همیشه جذاب بوده، اینکه بههرآنچه در قدیم رخ داده نگاهی دوباره و با تجربههای جدید داشته باشیم (در اینجا پیامهای پنهانی دیزنی). این مرتبه نوبت به شرکت والت دیزنی محبوب و معروف رسیده است تا ببینیم در طول این سالها چه پیامهای پنهانی در آثار خود قرار داده است که با تماشای یک یا حتی چندباره بهماهیت پیام پی نبردهایم و شاید فیلمسازان هم مطمئن بودهاند هیچگاه کسی این پیامها را متوجه نخواهد شد یا خیلی زود متوجه نخواهد شد.
تفاوتی ندارد فیلمها و انیمیشنهایی که شرکت والت دیزنی ساخته است مربوطبهدوران طلایی و کلاسیک باشد یا آثار مدرنی که چند سال اخیر اکران شدهاند، تنها میدانیم انیماتورهای دیزنی یا شاید باید بگوییم آزارگرهای دیزنی و مسئولان جلوههای ویژه در پشت صحنه برای تماشاچی خوابها دیدهاند. این پیامهای ظریف، گاه بهدیگر آثار دیزنی اشاره دارند که تماشاچی باهوش در همان نگاه اول متوجه میشود یا در دلِ داستان، داستانی دیگر روایت میشود که بهمراتب از آنچه روی پردهٔ نقرهای (برای ما در بهترین حالت در تلویزیونهای خود) بهنمایش درآمده، پیچیدهتر است.
در این مقاله بهبیست اثری که پیامهای نهفتهٔ گاه تاریک، درکناشدنی و باورنکردنی دارند میپردازیم و البته برخی ایستراگها، و شاید خواندن این مقاله سبب شود نگاهی متفاوت بهآثار شرکت بزرگ دیزنی داشته باشید یا از آن بهتر، بهتماشای دوباره این آثار ماندگار مشتاق شوید. همراه زومجی باشید تا ببینیم در دنیای سینمایی دیزنی چه خبر است.

۱- گردوخاک پر رمز و راز سیمبای «شیر شاه» در دلِ آسمان شب
انیمیشن The Lion King
اگر بخواهیم بهیکی از قدیمیترین پیامهای پنهانی که طرفداران آثار دیزنی در انیمیشنی معروف پیدا کردند اشاره کنیم، باید از انیمیشن دوستداشتنی و موفق The Lion King (شیر شاه) بگوییم که در سال ۱۹۹۴ روی پردهٔ سینما رفت و بهاحتمال فراوان هر کسی آن را در سینما تماشا کرده، متوجه چیزی نشده و غرق در صحنه بوده است؛ جایی که شخصیت کارتونی قهرمان فیلم، سیمبا، روی لبهٔ پرتگاه از خستگی روی زمین میافتد و خاکی نسبتاً زیاد از زمین بلند میشود و به آسمانِ شب میرود. در نگاه اول، صحنهای جذاب و البته معصومانه همچون دیگر صحنههای فیلم «شیرشاه» است، اما زمانیکه چند فریم خاص از صحنهٔ ذکرشده را روی دور آهسته میبریم و پشتسرهم عقبوجلو برده و دکمهٔ توقف کنترل/پلیر را میزنیم، کمکم متوجه میشویم خاک، شکلی همچون نامه بهخود میگیرد.
درواقع میتوان گفت این چند فریم و آوازهٔ جهانیای که پیدا میکنند، بین میلیونها طرفدار این فیلم در فضای مجازی و دنیای آنلاین (چند سال اخیر و همگام با گسترش جهانی اینترنت و فضای مجازی) دستبهدست میشود و بعد نگاهها را بهسوی شرکت دیزنی میبرد و این گمانهزنی بهوجود میآید که دیزنی قصد دارد پیامهای زیرآستانهای بهمخاطب کم سنوسال خود منتقل کند. گمانهزنیها در حال تبدیلشدن بهحقیقتی اجتماعی که خود بهتر میدانید وقتی چنین شود دیگر نمیتوان ذهن مردم را نسبت بهدروغ یا حقیقی بودن چیزی تغییر داد، بود که دیگر کاسهٔ صبر دیزنی لبریز شد و بهصورت رسمی بیانیهای صادر و تمام این گمانهزنیها را شایعهپراکنی خواند.
اندکی بعد هم یکی از انیماتورهای انیمیشن «شیرشاه» توضیح داد که آن نامههای در آسمان درواقع تصمیمی از سوی دِپارتمان جلوههای ویژه بوده است. فیلم «شیرشاه» در سال ۱۹۹۴ توسط شرکت والت دیزنی اکران شد که هم منتقدان و هم تماشاچیان بسیار از آن تعریف کردند و لذت بردند. آن فیلم توانست با بودجهٔ ۴۵ میلیون دلاری چیزی نزدیک ۹۷۰ میلیون دلار در گیشه فروش کند. از صداپیشگان آن فیلم میتوان به جرمی آیرونز، جیمز ارل جونز، متیو برادریک، جاناتان تیلور توماس، مویرا کلی و ارنی سابلا اشاره کرد. نسخهای لایو اکشن هم از این انیمیشن محبوب در سال ۲۰۱۹ اکران شد و برخلاف انیمیشن، این نسخه حرفی برای گفتن نداشت و از آن نادر مواقعی شد که منتقدان و تماشاچیان بهتوافق روی بیدلیلی ساخت آن رسیدند.

۲- والدین از دست دیزنی شاکی میشوند!
انیمیشن The Rescuers
این مورد مربوطبه نسخهٔ تلویزیونی انیمیشن سینمایی The Rescuers (نجاتدهندگان) شرکت والت دیزنی میشود که در سال ۱۹۷۷ ساخته شد و در همان سال هم نسخهٔ تلویزیونی آن پخش شد و دیزنی مجبور شد فراخوانی برای بازگردانی این نسخهها بدهد، چون مشتریان یا بهتر است بگوییم تیزبینان توجهشان بهتصویری در پسزمینهٔ یکی از صحنههای ویژه انیمیشن جلب شده بود. در صحنهای که قهرمانان فیلم در حال سواری در شهر بودند، تصویری که مشخص بود از دنیای واقعی است و ارتباطی بهانیمیشنسازی آن دوران ندارد، در پسزمینه تصویر و در دو فریم جداگانه از هم دیده شد و البته در نگاه اول چیزی مشخص نیست و باز هم با متوقف کردن و زوم کردن پی بهمحتوای تصویر میبریم که تصویر برهنه از زنی است که برای سنین کم مناسب تعریف نشده است. درهرصورت وجود چنین تصویری آن هم در اثری از شرکتی چون دیزنی که ادعای محتواسازی برای کودکان را دارد، غیرقابل دفاع بود و همین داستان باعث شد که دیزنی فراخوان جمعآوری داده و بعد هم بهمشتریان نسخهٔ ویرایششده را تحویل بدهد.
حال این ترفندی برای فروش بیشتر نسخهٔ خانگی انیمیشن «نجاتدهندگان» بوده یا شخصی در دِپارتمان جلوههای ویژه شیطنت کرده بود، خون والدین زیادی را بهجوش آورد که با فرزندان خود بهتماشای اثری دارای محتوای بهاصطلاح امن و کودکانه نشسته بودند. داستان این انیمیشن در مورد موشی بهنام بیانکا، عضو انجمن نجات موشها (که در زیرزمین ساختمان سازمان ملل تشکیل میشود) است که داوطلب میشود تا دخترک یتیمی بهنام پنی را که پیام درخواست کمک او در یک بطری در سواحل منهتن پیدا شده، نجات دهد و یکی دیگر از اعضای انجمن که موشی خجالتی بهنام برنارد است، همراهش میرود. باب نیوهارت، اوا گابور، جرالدین پیج، جو فلین، میکله استیسی و جیمز مکدانلد در انیمیشن «نجاتدهندگان» صداپیشگی کردند و در سال ۱۹۹۰ نیز دنبالهای بر این انیمیشن با عنوان The Rescuers Down Under (امدادگران: مأموریت زیرزمینی) ساخته شد که اثر بدی نبود.

۳- غول بزرگ و مهربان انیمیشن «کارخانه هیولاها» مهمانِ جادوگرِ «دلیر» میشود!
انیمیشن Brave
یکی از انیمیشنهای مدرن و بسیار موفق شرکت والت دیزنی، انیمیشن Brave (دلیر) بود که در سال ۲۰۱۲ اکران و با تعریف و تمجید منتقدان و استقبال خوب تماشاچیان همراه شد. این انیمیشن را میتوان اولین انیمیشن دیزنی نامید که قهرمانی زن و انسانی داشت؛ شخصیت پرنسس مریدا از دانبروخ اسکاتلند با موهای بلند و قرمز. با خلق شخصیت پرنسس مریدا و آوردن آن روی پردهٔ سینما، این باور بهوجود آمد که دیزنی شخصیتی را خلق کرده که ابرشخصیتهای پیشین این شرکت که کم هم نبودند، بهچالش کشیده است. در یکی از صحنههای انیمیشن «دلیر»، تماشاچیان همراهبا شخصیت داستان بهسوی خانهٔ جادوگرِ سالمندی میروند که این جادوگر از هر چیزی که بهجادووجنبل مربوط میشود لذت میبرد. همچون همیشه طرفداران دوآتشهٔ آثار دیزنی چند ایستراگ در انیمیشن «دلیر» پیدا میکنند.
یکی از این ایستراگها مربوطبه دیگر انیمیشن معروف شرکت والت دیزنی، یعنی Toy Story (داستان اسباببازی) میشود که ماشین معروف پیتزا پلنت را میبینیم و البته دیگر ایستراگ مربوطبه انیمیشن محبوب Monsters Inc (کارخانه هیولاها) که شخصیت حکاکیشده روی چوب سالی، غول بزرگ و مهربان فیلم «کارخانه هیولاها» است. یکی از فرضیههای اصلی طرفداران در رابطه با مورد دوم یا همان شخصیت حکاکیشده روی چوب سالی این است که شخصیت جادوگر فیلم «دلیر»، درواقع همان شخصیت بو در فیلم «کارخانه هیولاها» است. حال اینکه فیلمسازان با تصمیمی آگاهانه، جولی والترز، بازیگر و صداپیشه انگلیسی که صداپیشگی شخصیت جادوگر را بر عهده داشت، برای صداپیشگی در انیمیشن «دلیر» انتخاب کردهاند یا خیر، هیچگاه بهصورت رسمی اعلام نشد.
کارگردانی «دلیر» را مارک اندروز و برندا چپمن همراهبا استیو پرسل بر عهده داشتند. داستان را چپمن نوشت، با فیلمنامهای که اندروز، پرسل، چپمن و ایرنه مکی با یکدیگر نوشته بودند. تهیهکنندگی این فیلم بر عهده کاترین سارافیان بود و جان لستر، اندرو استنتون و پیت داکتر بهعنوان تهیهکنندگان اجرایی در این اثر حضور داشتند. کلی مکدونالد، جولی والترز، رابی کالترین، کوین مککید و کریگ فرگوسن صداپیشگان «دلیر» بودند. داستان این فیلم در ارتفاعات اسکاتلند میگذرد و داستان پرنسس مریدا از دانبروخ را روایت میکند که از یک رسم دیرینه سرپیچی میکند و با ابراز تمایل بهنامزدی باعث هرجومرج در پادشاهی میشود.
وقتی مادرش ملکه الینور قربانی یک نفرین وحشیانه شده و تبدیل بهخرس میشود، مریدا باید بهدرون خود نگاه کند و کلید نجات پادشاهی را پیدا کند. مریدا اولین پرنسس شرکت والت دیزنی است که توسط استودیوی خوشنام پیکسار ساخته شد. این فیلم همچنین به استیو جابز تقدیم شد که کمی پیش از اکران فیلم درگذشت. «دلیر» اولین انیمیشن پیکسار با یک قهرمان زن است و اولین فیلمی است که با یک سیستم پویانمایی اختصاصی جدید ساخته شد. این انیمیشن با بودجهٔ ۱۸۵ میلیون دلاری، فروشی ۵۴۰ میلیون دلاری در گیشه داشت.

۴- اسکار «شیر شاه»؛ ردایی که بر تن عضلانی «هرکول» بهزیبایی نشست
انیمیشن Hercules
بار دیگر بهسراغ ایستراگ رفتهایم و ایستراگ جذابی هم برای طرفداران انیمیشنهای دیزنی خواهد بود. کسانی که انیمیشنهای شرکت والت دیزنی را دنبال کردهاند، حتماً انیمیشن معروف و محبوب Hercules (هرکول) که سال ۱۹۹۷ روی پردهٔ سینما رفت را تماشا کردهاند؛ انیمیشنی که با استقبال خوبی هم روبهرو شد. قسمت جالب داستان اما مربوطبه اشارهٔ این فیلم بهدیگر انیمیشن محبوب این فهرست، یعنی «شیرشاه» میشود و مستقیم بهسراغ شخصیتی برویم که سر از انیمیشن «هرکول» درآورد، البته با عاقبتی نهچندان خوشایند. در انیمیشن «شیرشاه» شخصیتی با نام ززو بود که دیالوگی معروفی داشت با این مضمون «زیراندازی بسیار جذاب خواهد شد.» و این دیالوگ اشارهٔ مستقیمی بهآنتاگونیست داستان، یعنی اسکار داشت و روی سخن ززو با پدر قهرمان داستان، یعنی موفاسا بود و کنایه بهبرادرش و البته در انتهای «شیرشاه» دیدیم که بهنحوی هم همین شد و سرنوشت، انتقام تلخی از اسکار گرفت و کفتارهایی که دور خود جمع کرده بود و متحدان او بودند، چه بر سر او آوردند.
این بار پیام چندان مخفی نبود و در انیمیشن «هرکول» دیدیم، هرکول سراندازی از سر شیر دارد و این سرانداز درواقع همان شخصیت اسکار «شیرشاه» بود و هر اندازه هم از شخصیت اسکار کینه بهدل داشته باشیم، شاید هیچکس آرزوی چنین سرنوشتی برای اسکار نمیکرد، البته بهجز دیزنی و این بار هم لابد دِپارتمان جلوههای ویژه. «هرکول» بهکارگردانی مشترک ران کلمنتس و جان ماسکر ساخته شد. داستان فیلم برگرفته از پهلوان/قهرمان نامدار اساطیر یونانی هرکول، پسر زئوس بود. هرچند داستان این فیلم بهطور کلی با داستان اصلی تفاوت دارد. گفتنی است یک بازی ویدئویی نیز با همین عنوان و با الهام از این انیمیشن در سال ۱۹۹۷ ساخته و منتشر شد که در بین گیمرها بسیار محبوب است. انیمیشن «هرکول» با بودجهٔ ۸۵ میلیون دلاری، فروشی ۲۵۲ میلیون دلاری در گیشه داشت.

۵- گوفی و دانلد داک در جشن باشکوه فرمانروای آتلانتیکا، زیر آبی رفتند!
انیمیشن The Little Mermaid
یکی از بهیادماندنیترین صحنهها در انیمیشن The Little Mermaid (پری دریایی کوچولو)، صحنهای است که پادشاه تریتون، فرمانروای آتلانتیکا، میزبانی کنسرت باشکوه و خیرهکننده را عهدهدار است، صحنهای کاملاً موزیکال که مهمانهای بسیار خاصی هم دارد و حضور این مهمانان، انیمیشن «پری دریایی کوچولو» را در این فهرست قرار داده است. با وجود آنکه مهمانی در زیر آب و اعماق اقیانوس برگزار میشود، دلیل نمیشود دیزنی شخصیتهای محبوب دیگر انیمیشنهای خود را بهاین مهمانی دعوت نکند. صحنه را متوقف میکنیم و در میان مهمانان ردیفهای اول زوم میکنیم و چه کسی در میان آنها نشسته است؟ شخصیت محبوب گوفی و دوستان معروف او که در اینجا هم تنهایش نگذاشتهاند. گوفی سگی است که خصوصیات انسانی دارد. او بهلهجه جنوب آمریکا حرف میزند و بلوز یقه اسکی، جلیقه، کلاه شاپو و دستکش بر تن دارد. دانلد داک و میکی موس از نزدیکترین دوستان او هستند و یکی از محبوبترین شخصیتهای خلقشده در شرکت والت دیزنی است. شخصیتی دیگر در این صحنه هم کسی نیست جز دانلد داک که کیست او را نشناسد. حضور این دو شخصیت در این صحنه، سبب ماندگاری آن و یادآور خاطرات شیرینی برای طرفداران آثار انیمیشنی والت دیزنی بود.
پیام پنهان یا شاید باید گفت باگ این صحنه کجاست؟ اینکه گوفی و دانلد داک در جشنی در اعماق اقیانوس هستند و نهتنها مشکلی با تنفس زیر آب ندارند، بلکه میتوانند بدون نیاز بههوا، برقصند. شاید در آیندهٔ آثار والت دیزنی این صحنه بسیار هم ماجراجویی جذابی میبود، اما برای آن سالها و حتی این سالها، این ایدهای است که حتی خود شرکت والت دیزنی در جایی روی آن مانور نداده و عادیسازی نکرده است. بگوییم که فرضیهٔ دیگری هم مطرح است و آن هم اینکه دو تن از مهمانان جشن بزرگ پادشاه تریتون، لباس مبدل گوفی و دانلد داک را پوشیدهاند یا اینکه این مهمانی، مهمانی کازپلیها بوده است.
این بیستوهشتمین انیمیشن بلند دیزنی بود که برپایهٔ داستان پریان دانمارکی با همین عنوان از سال ۱۸۳۷ اثر هانس کریستیان آندرسن ساخته شده است. این انیمیشن را جان ماسکر و ران کلمنتس نوشته و کارگردانی کردند و ماسکر و هاوارد اشمن تهیهکنندهٔ آن بودند. آهنگسازی این فیلم نیز برعهدهٔ آلن منکن بود. صداپیشگان این فیلم جودی بنسون، کریستوفر دانیال بارنز، پت کرول، ساموئل رایت، جیسون مارین، کنت مارس و بادی هکت بودند. انیمیشن «پری دریایی کوچولو» با بودجهٔ ساخت ۴۰ میلیون دلاری، فروشی ۲۳۵ میلیون دلاری در گیشه داشت.

۶- کدام ابرماشین بهکدام ابرقهرمان خواهد رسید؟
انیمیشن Cars
بهدنبال موفقیت فوقالعاده قسمت اول از مجموعهٔ انیمیشنی محبوب Cars (ماشینها)، والت دیزنی پیکسار بلافاصله سراغ دنبالهسازی رفت و دنبالهها را تا جایی که امکان داشت، پر از ایستراگ و اشارات مستقیم و غیرمستقیم بهدیگر آثار بخش دنیای انیمیشنی پیکسار کرد. یکی از این ایستراگها در بخش سینمای معروف سر باز و پارکینگی دنیای «ماشینها» بود که Radiator Springs نام داشت و گیمرها با این بخش در بازی این مجموعه نیز آشنا هستند و آن جایی است که گذشته شخصیت میتر نشان داده میشود و چشمان تیزبین طرفداران مجموعه آثار پیکسار متوجه فیلمی در سینما میشوند که Incredimobiles نام دارد و کنایهای هوشمندانه و اشارهای مشخص بهانیمیشن محبوب طرفداران دیزنی، یعنی The Incredibles (شگفتانگیزان)، محصول سال ۲۰۰۴ دارد که توسط پیکسار ساخته شد و والت دیزنی پیکچرز آن را اکران کرد.
گنجاندن چنین اشارهای برای بسیاری از طرفداران آثار پیکسار هیجانانگیز است و شاید در آیندهٔ سینمایی مجموعهٔ «ماشینها» شاهد حضور ابرقهرمانان انیمیشن «شگفتانگیزان» باشیم و چه کسی علاقمند بهتماشای معجونی از این دو انیمیشن محبوب دیزنی و پیکسار نیست. جان لستر کارگردانی و نویسندگی قسمت اول انیمیشن «ماشینها» را بر عهده داشت. از دیگر نویسندگان این فیلم میتوان به جو رنفت، دن فوگلمن، کیل موری، فیل لورین و یورگن کلوبین اشاره کرد.
اوون ویلسون، پل نیومن، بانی هانت، لری د کیبل گای، مایکل کیتون، جان راتزنبرگر، تونی شالهوب، چیچ مارین، جرج کارلین، جنیفر لوئیس و کاترین هلموند صداپیشگی شخصیتهای این انیمیشن را انجام دادند و نامهای بزرگی بودند که دیزنی توانست دور هم گرد آورد، مخصوصاً پل نیومن افسانهای. ماریو اندرتی، میشائیل شوماخر و جی لنو در نقشهای خودشان صداپیشگی کردند. انیمیشن «ماشینها» در سال ۲۰۰۶ اکران شد و کاندیدای دریافت جایزهٔ اسکار بهترین انیمیشن و برنده جایزهٔ آنی و گلدن گلوب در بخش بهترین انیمیشن شد. انیمیشن «ماشینها» با بودجهٔ ۱۲۰ میلیون دلاری، فروشی ۴۶۲ میلیون دلاری در گیشه داشت.

۷- حضور باز لایتیر انیمیشن داستان اسباب بازی در انیمیشن در جستجوی نِمو!
انیمیشن Finding Nemo
عاشقان مجموعهٔ «داستان اسباببازی» بهخوبی با شخصیت محبوب باز لایتیر، دوست و همراه همیشگی شخصیت کلانتر وودی آشنا هستند، اما قرار دادن باز لایتیر در انیمیشن Finding Nemo (در جستجوی نِمو) چه معنایی میتواند داشته باشد؟ در صحنهای از انیمیشن بسیار محبوب و معروف «در جستجوی نِمو»، جایی که شخصیت نِمو در آکواریوم دندانپزشکی است، این شخصیت نگاهی بهاطراف و لابی دندانپزشکی میاندازد و اگر چند بار صحنه را متوقف کنید و کمی ریزبین باشید، میبینید شخصیت باز لایتیر روی زمین و درکنار اسباببازیهایی که برای کودکان در نظر گرفته شده، افتاده است و هواپیمای او هم روی کتابخانهٔ دوطبقهای قرار دارد.
اطلاعات زیادی در رابطه با این ایستراگ نداریم و نمیدانیم آیا قرار دادن شخصیت باز لایتیر در انیمیشن «در جستجوی نِمو» مربوطبه دورانی است که در مجموعهٔ سینمایی «داستان اسباببازی» گمشده بود یا خیر. هرچه بود، حضور باز لایتیر در یکی از محبوبترین انیمیشنهای دیزنی، جالب توجه است. انیمیشن «در جستجوی نِمو» برنده جایزهٔ اسکار سال ۲۰۰۳ است. تهیهکنندگی فیلم را استودیوهای پیکسار و دیزنی بر عهده داشتند. این فیلم از نگاه انجمن فیلم آمریکا، یکی از ده فیلم برتر جهان در ژانر انیمیشن است. این انیمیشن با بودجهٔ ساخت ۹۴ میلیون دلاری، فروش فوقالعادهٔ ۹۴۰ میلیون دلاری در گیشه داشت و رضایت منتقدان و تماشاگران را با هم بهدست آورد و یکی از بهترین آثار شرکت والت دیزنی و البته پیکسار است.

۸- راپانزل و فلینِ «گیسوکمند» سر از کتابخانه دیزنی و بخش برادران گریم درمیآورند!
انیمیشن Tangled
از انیمیشن Tangled (گیسوکمند) بگوییم که در سال ۲۰۱۰ توسط استودیو انیمیشنسازی والت دیزنی تولید شد و والت دیزنی پیکچرز آن را اکران کرد. انیمیشنی مملو از ایستراگ که اینجا بهیکی از آنها اشاره میکنیم و آن صحنهٔ مربوطبه کتابخانه میشود که دو شخصیت راپانزل و فلین در آن قرار دارند، اما نمیدانند در آنجا کتابهایی قرار داده شده است که آثار کلاسیک دیزنی هستند و هر کدام بهاثری ماندگار در دنیای آثار شرکت والت دیزنی تبدیل شدهاند؛ «پری دریایی کوچولو» روی میز قرار دارد، «زیبای خفته در جنگل» یا همان «زیبای خفته» جلوی پنجره گذاشته شده است و حتی یک نسخه از «دیو و دلبر» را هم در این صحنه میبینیم.
اینکه این نسخهها از کتابهای معروفی که دیزنی آنها را تبدیل بهانیمیشن کرده است، همان نسخههای اصلی باشند که برادران گریم نوشتهاند، شاید برای سنین کودکان بهتر باشد در حد همان ایستراگ باقی بماند، مخصوصاً نسخهٔ اصلی «پری دریایی کوچولو» که پایانبندی بهشدت تراژیک دارد. انیمیشن «گیسوکمند» که برپایهٔ راپانزل، یک افسانهٔ آلمانی از مجموعه داستانهای عامیانه از برادران گریم ساخته شده، پنجاهمین فیلم بلند پویانمایی دیزنی محسوب میشود. در این انیمیشن بازیگرانی چون مندی مور، زکری لیوای، دونا مورفی و ران پرلمن صداپیشگی کردهاند، داستان راپانزل، شاهدخت گمشده و جوانی با موهای بلوندِ بلند جادویی روایت میشود که مشتاق ترک برج خلوت خود است. انیمیشن «گیسوکمند» با استقبال خوبی از سوی منتقدان و تماشاچیان همراه شد و با بودجهٔ ساخت ۲۶۰ میلیون دلاری، فروشی ۵۹۲ میلیون دلاری در گیشه داشت.

۹- نیاز شرورترین آنتاگونیست دیزنی بهکتاب «سه رساله درباره تئوری میل جنسی» زیگموند فروید
انیمیشن The Hunchback of Notre Dame
تجربهٔ تماشای انیمیشن The Hunchback of Notre Dame (گوژپشت نوتردام) برای یک کودک، مشابه تماشای دیگر انیمیشنهای کلاسیک شرکت والت دیزنی نیست. در این انیمیشن یک آنتاگونیست مشخص وجود داشت با نام فرولو و سهگانهٔ قهرمانان با نامهای کازیمودو، اسمیرالدا و فوئبس جذاب. داستان سرراستی بهنظر میرسد، با وجود آنکه در انتهای داستان، عاشق بهمعشوق نمیرسد و قطعاً کازیمودو تنها شخصی نبود که افکار عاشقانهای داشت که سرانجامی برای آن نبود و شاید چون طرف حساب او یک کولی پاریسی بود. درواقع شخصیت فرولو بسیار متعجب از احساسات کازیمودو نسبت بهاسمیرالدا شده بود و بههمین علت اهریمنی بهاسمیرالدا تقدیم کرد تا جلوی این داستان را بگیرد. در قسمتی از انیمیشن که آهنگی با عنوان Hellfire را میشنویم و خوانندهٔ آن شخصیت فرولو است و در کلیسا این آهنگ خوانده میشود، فرولو بهنوعی میل جنسی سرکوبشده و احساسات درونی و کشمکشهای روحی خود نسبت بهشخصیت اسمیرالدا را بهزبان میآورد.
درواقع باید بگوییم درگیری فرولو با ضمیر نیمهخودآگاه خود، یکی از شرورانهترین و شاید انگشتنماترین صحنهها در انیمیشنهای دیزنی را خلق میکند و شاید بتوان شخصیت فرولو را یکی از پیچیدهترین شخصیتهای آنتاگونیست در تاریخ انیمیشنهای دیزنی دانست. هضم تماشای چنین صحنهای برای بزرگسالان آسان نیست، کودکان جای خود دارند.
«گوژپشت نوتردام» اثری کلاسیک از نویسندهای برجسته با نام ویکتور هوگو، نویسندهٔ نامدار فرانسوی است که در سال ۱۸۳۱ میلادی منتشر شد. این کتاب یکی از آثار ادبی برجستهٔ جهان است که در سبک رمانتیک بهرشتهٔ تحریر درآمده است. انیمیشن «گوژپشت نوتردام» بهکارگردانی کرک وایز و گری تروزدی در سال ۱۹۹۶ اکران شد. «گوژپشت نوتردام» توسط والت دیزنی فیچر انیمیشن ساخته و توسط والت دیزنی پیکچرز اکران شد. سیوچهارمین انیمیشن بلند در مجموعه انیمیشنهای کلاسیک والت دیزنی، بودجهٔ ۷۰ میلیون دلاری داشت و بهفروشی ۳۲۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید.
دیدگاه شما
داریوش ایرانمنش
آیا این دیدگاه مفید بود؟
هممممم
داریوش ایرانمنش
آیا این دیدگاه مفید بود؟
از بچگی عاشق انیمیشن های والت دیزنی بودم 😍❤️